Witamina E

Witamina E w obecnych czasach jest bardzo popularna. Wchodzi w zestaw praktycznie wszystkich mieszanek witaminowych, wielu dodatków, oraz jest produkowana jako oddzielny produkt. Niektórzy śpiewają pieśni pochwalne na jej cześć i twierdzą, że czym jej więcej, tym lepiej. Inni na odwrót odnoszą się do niego z ostrożnością. Producenci witamin publikują artykuły o właściwościach witamin, ale jednocześnie mają przeciwników, którzy straszą wiadomościami o efektach ubocznych.

Właściwości witaminy E

Witamina E jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczu. Jest ona przeciwutleniaczem, czyli ochrania komórki od patologicznego utleniania się, które doprowadza do ich starzenia i śmierci. Utlenianie to odgrywa dużą rolę w rozwoju procesów nowotworowych w organizmie, dlatego uważa się, że przeciwutleniacze chronią przed rakiem. W razie niedoboru witaminy E komórki stają się nieodporne na oddziaływanie substancji toksycznych, szybciej się uszkadzają, oraz jest osłabiana ich odporność.

Witamina E jest niezbędna dla wszystkich tkanek organizmu. Ochrania ona komórki krwi, polepszając transport tlenu do tkanek. Dzięki oddziaływaniu na krzepliwość krwi zapobiega tworzeniu się skrzepów w naczyniach. Jest wykorzystywana do profilaktyki miażdżycy naczyń (witamina E może tylko zahamować rozwój miażdżycy, no nie uleczyć ją).

Wielkie jest znaczenie witaminy dla układu rozrodczego, dlatego często nazywa się go ,,witaminą płodności”. W razie niedoboru witaminy u mężczyzn obniża się wytwarzanie plemników, u kobiet może być naruszony cykl miesiączkowy, zmniejsza się pociąg płciowy.

Witamina E posiada słabe estrogenopodobne działanie, dlatego może częściowo kompensować uboczne skutki niedoboru estrogenów, takich jak obniżenie pociągu płciowego, suchość błon śluzowych organów płciowych czy depresję.

Znane są kosmetologiczne właściwości witaminy E. Polepsza ona nawilżenie skóry i błon śluzowych, dzięki czemu  zapobiega suchości skóry, polepsza stan włosów i paznokci, odmładza organizm. Przez te właściwości witamina E jest wykorzystywana w składzie różnych kosmetycznych środków  – kremów, szamponów, szminek.

W razie niedoboru witaminy E następuje słabość i apatia. Niedobór witaminy negatywnie odbija się na wyglądzie zewnętrznym: jedną z częstych oznak jest pojawienie się starczych plam pigmentowych, skóra traci wtedy swoją elastyczność. Witamina E bierze udział w pracy układu mięśniowego, dlatego jednym z pierwszych objawów jej niedoboru jest ich słabość i zwiotczenie. Przy wysokich obciążeniach fizycznych zapotrzebowanie na witaminę E rośnie. Szczególnie potrzebują ochrony przed szkodliwym oddziaływaniem środowiska naturalnego szybko dzielące się komórki, dlatego kobietom w ciąży, żeby ochronić rosnący płód bardzo często jest przepisywana witamina E. W doświadczeniach na szczurach zostało pokazane, że w razie braku dopływu do organizmu witaminy E zarodek ginie.

Zalecane dawki

W obecnych czasach dawki witaminy E są mierzone w międzynarodowych jednostkach (ME).  Minimalne dobowe zapotrzebowanie na witaminę E wynosi: dla niemowląt 3-4 ME, które zwykle otrzymują wraz z mlekiem matki, dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym 6-7 ME, dla mężczyzn 10 ME, dla kobiet 8 ME, a karmiące matki oraz osoby w ciąży potrzebują 10-15 ME.

Zapotrzebowanie na witaminę E w okresie menopauzy, podczas intensywnych obciążeń fizycznych, u palaczy, podczas zagrożenia poronienia i wielodzietnej ciąży jest zwiększone. Lecznicze dawki witaminy E osiągają zwykle 100-400 ME. Dość duże dawki są wymagane, nie tylko żeby zaspokoić fizyczne zapotrzebowanie organizmu, ale i pokryć niedobór witaminy. Oprócz tego, trzeba uwzględniać, że duża część witaminy E wychodzi z organizmu w niezmienionej formie.

Produkty, w których jest zawarta witamina E

Witamina E jest witaminą rozpuszczalną w tłuszczach. W konsekwencji, bogate w witaminę E są głównie produkty z wysoką zawartością tłuszczu. Dlatego przy wielu dietach z ograniczeniem tłuszczy jest obserwowany niedobór witaminy E. Tłumaczy się przez to pogorszenie stanu skóry podczas chudnięcia. Jeśli jesteś na diecie, musisz dodatkowo w szczególności  brać witaminę E.

Najbardziej bogate w witaminę E są oleje roślinne (słonecznikowe, z dyni, z kukurydzy, oliwa z oliwek). Jednak podczas smażenia duża część witaminy E jest tracona, dlatego warto spożywać oleje roślinne w sałatkach. Liderem pod względem zawartości witaminy E jest olej z kiełków pszenicy.

Inne produkty, które dostarczają ją to orzechy, wątroba, mleko, masło, ale w nich zawartość witaminy E jest dużo mniejsza. Na przykład w maśle jest jej 5 razy mniej niż w oleju roślinnym).

Uboczne efekty brania witaminy E

Przeciwwskazaniem do brania witaminy E jest zwiększona czułość i nietolerancja preparatu. Z efektów ubocznych możliwe są alergiczne reakcje, biegunka i mdłości. W razie spożywania witaminy E w dawce ponad 100 ME na dobę możliwe jest zwiększenie się ciśnienia tętniczego, dlatego ludziom  ze skłonnością do nadciśnienia zaleca się zażywać witaminę E z ostrożnością, kontrolując ciśnienie krwi. Nie warto także jej nadużywać po przebytym zawale. Niektóre badania mówią o tym, że jednoczesne zażywanie witaminy E obniża efektywność preparatów stosowanych dla obniżenia poziomu cholesterolu.

Hiperwitaminoza witaminy E praktycznie jest niespotykana. Wady rozwoju płodu witamina E może wywoływać tylko w dawkach ponad 40000 ME/dobę. Tak więc można wyciągnąć wniosek, że korzyści witamina przynosi o wiele więcej korzyści  niż szkody, zwłaszcza jeśli stososuje się ją w rozsądnej ilości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>